بخش نخست - دانش فلسفی :
1- تفاوت " مابعدالطبیعه " و "ماوراء الطبیعه" چیست؟(1)
2- از نظر افلاطون چگونه در آستانه تفکر فلسفی قرار می گیریم؟(5/0)
3- آیا طلب فلسفه در گرو عبور از فطرت اول به فطرت ثانی است؟ چرا؟ (5/1)
4- اهل حدیث و معتزله چه تفاوت بنیادی با یکدیگر داشتند؟(1)
5- هر یک از اصطلاحات و نام ها ی زیر را در یک سطر توضیح دهید.(3)
الف-بیت الحکمه :
ب-اُثولوجیا :
ج-حکمت متعالیه :
د-علت ناقصه :
و-اُگُوستینوس :
ه-اسکندر اَفرودیسی :
بخش دوم- تحلیل فلسفی :
6-چرا اصل واقعیت مستقل از ذهن مبدا تحقیق فلسفی است؟ توضیح دهید.( 2)
7-منظور از مغایرت وجود و ماهیت نزد حکمای مشائی چیست؟ حکما چگونه آن را اثبات می کنند؟(2)
8-علت را نزد حکما تعریف کنید و سپس ملاک نیازمندی معلول به علت را از نظر آنان بنویسید.(2)
9- منطق دانان مسلمان رابطه ی موضوع و محمول (مواد قضایا) را در سه نوع می دانند. آنها را با ذکر مثال نام ببرید.( 2)
بخش سوم - ترکیب و خلاقیت فلسفی :
10- حکما می گویند: هر چیزی تا وجودش به مرحله ی وجوب و ضرورت نرسد ، موجود نمی گردد. بنابر این رابطه ی علت و معلول از نظر ایشان چگونه است؟ آیا با توجه به سخن ایشان می توان نظام هستی را قطعی و تخلف ناپذیر دانست؟ چرا؟(2)
11- آیا سنخیت علت و معلول لازمه ی قبول اصل علیت است؟ چرا؟ (5/1)
12- حضرت علی (ع) می فرماید :" موجودات کاملی هستند عاری از ماده و قوه..." منظور ایشان کدام موجودات هستند؟ معنای عبارت ایشان چیست؟(5/1)
برچسب : دانشگاهی, نویسنده : philosophy1390 بازدید : 289